STANOWISKO MPiPS
Z 7 PAŹDZIERNIKA 2015 R.
W SPRAWIE LICZENIA 33 MIESIĘCY UMÓW TERMINOWYCH PO
NOWELIZACJI KODEKSU PRACY
Departament
Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej informuje, że do umów o
pracę na czas określony zawartych od dnia wejścia w życie ustawy z 25 czerwca
2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2015 r., poz. 1220), co będzie miało miejsce 22 lutego 2016 r., zastosowanie
będzie miał art. 251 k.p. w brzmieniu nadanym tą ustawą. Zatem okres
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres
zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między
tymi samymi stronami stosunku pracy nie będzie mógł przekraczać 33 miesięcy, a
łączna liczba tych umów nie będzie mogła przekraczać trzech. Jeżeli okres
zatrudnienia na podstawie takiej umowy (umów) będzie dłuższy niż 33 miesiące
lub jeżeli liczba zawartych umów będzie większa niż trzy, to uważać się będzie,
że pracownik, odpowiednio od dnia następującego po upływie tego okresu lub od
dnia zawarcia czwartej umowy na czas określony, jest zatrudniony na podstawie
umowy o pracę na czas nieokreślony.
Nie
ma podstaw prawnych, aby do dopuszczalnego 33-miesięcznego okresu zatrudnienia
na umowie o pracę na czas określony zawieranej od 22 lutego 2016 r. wliczać
okres (okresy) wcześniejszego zatrudnienia na podstawie tego rodzaju umowy.
Obowiązek taki nie wynika z żadnego przepisu. Przepisy przejściowe zawarte w
art. 14 ust. 4-6 ustawy nakazują w pewnym zakresie uwzględniać przeszłe oraz
istniejące umowy o pracę na czas określony. Jednak należy podkreślić, że z
przepisów tych wynika, że w każdym przypadku dopuszczalny okres 33 miesięcy
będzie się liczył dopiero od dnia wejścia w życie nowego brzmienia art. 251
k.p. Przyjęcie takich zasad jest uzasadnione wprowadzeniem nowego sposobu
limitowania umów o pracę na czas określony. Skoro przed zmianami art. 251 k.p.
nie określał żadnego limitu czasowego umowy (umów) o pracę na czas określony,
to tym samym okres trwania takiej umowy (umów) sprzed wejścia w życie zmian nie
powinien mieć znaczenia z punktu widzenia nowego brzmienia tego przepisu.
Zatem
zdaniem Departamentu Prawa Pracy nie ma podstaw prawnych do formułowania
wniosków a contrario z przepisów
ustawy nowelizacyjnej, że w pewnych przypadkach uwzględnieniu podlega cały
okres zatrudnienia pracownika na podstawie umów o pracę na czas określony, tj.
również sprzed wejścia w życie tej ustawy. Skutkiem tego, niezależnie od liczby
umów o pracę na czas określony oraz łącznego okresu zatrudnienia pracownika na
podstawie takiej umowy w przeszłości, przy umowie o pracę na czas określony
zawieranej od 22 lutego 2016 r. na okres 33 miesięcy będzie się liczył dopiero
od dnia zawarcia takiej umowy, która dodatkowo będzie pierwszą z trzech
dopuszczalnych takich umów.
Ponadto
począwszy od 22 lutego 2016 r. do okresu zatrudnienia, od którego zależy okres
wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony, wliczany będzie łączny okres
zatrudnienia u pracodawcy, niezależnie od przerw między kolejnymi
zatrudnieniami pracownika oraz niezależnie od rodzaju umowy o pracę, na
podstawie której pracownik wcześniej świadczył pracę u tego pracodawcy (art. 36
§ 1 k.p. w brzmieniu nadanym ustawą nowelizacyjną). Zdaniem Departamentu w
przypadku umów o pracę na czas określony zawieranych od 22 lutego 2016 r.
uwzględnieniu będą podlegały wszystkie dotychczasowe okresy zatrudnienia
pracownika u danego pracodawcy, także okresy zatrudnienia przypadające przed
zmianami.
Natomiast
z art. 16 ustawy nowelizacyjnej wynika, że przy ustalaniu długości okresu
wypowiedzenia umów o pracę na czas określony, trwających w dniu wejścia w życie
ustawy, których wypowiedzenie następuje od dnia jej wejścia w życie, nie
uwzględnia się okresów zatrudnienia u danego pracodawcy, przypadających przed
dniem jej wejścia w życie. Inna jest bowiem sytuacja pracodawcy, który stosując
się do obowiązujących przepisów art. 33 k.p., wypowiada umowę o pracę na czas
określony pracownikowi zatrudnionemu przed zmianą przepisów, a inna pracodawcy,
który zatrudnia pracownika na podstawie takiej umowy już po zmianie przepisów
ze świadomością, że przy wypowiadaniu tej umowy stosowany będzie art. 36 k.p. Z
art. 16 ustawy nowelizującej można wywnioskować a contrario, że w przypadku umowy zawieranej 22 lutego 2016 r. albo
później przy ustalaniu okresu wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony
uwzględnieniu podlega także okres zatrudnienia pracownika u pracodawcy
przypadający przed dniem wejścia w życie ustawy. Odpowiada to zamiarowi
prawodawcy jak najszybszego dostosowania krajowych regulacji do prawa Unii
Europejskiej.
Departament
Prawa Pracy uprzejmie informuje, że jego opinie nie są wiążące dla stron
stosunku pracy, Państwowej Inspekcji Pracy ani sądów pracy. Minister Pracy i Polityki
Społecznej nie ma w obecnym stanie prawnym kompetencji do dokonywania wiążącej
wykładni przepisów.
(Rzeczpospolita, Praca i ZUS z 15.10.2015 r.)